Försvarbart nr 3 2024

Omslag Tidning (2).

Innehåll:

• AI en viktig spelare i framtidens försvar
    AI används nu i allt från autonoma drönare till avancerade beslutsstöd, vilket ökar förmågan att samla och analysera data i realtid. Tekniken spelar en avgörande roll i att snabbt identifiera hot och fatta snabba, strategiska beslut. Samtidigt väcker utvecklingen stora etiska frågor om AI:s roll i krigföring och hur mycket mänsklig inblandning som krävs. Vi har intervjuat militära experter om hur AI revolutionerar framtidens försvarssystem.

• Ta rätt konflikter och lös dem genom kommunikation
    Att hantera konflikter på arbetsplatsen är avgörande för en sund arbetsmiljö. Vi har träffat coachen Henrik Mattsson, som betonar vikten av att hantera konflikter på arbetsplatsen genom effektiv kommunikation.

• När medarbetaren slutar – så hanteras feedback inom myndigheterna
    Feedback från medarbetare som slutar är ett viktigt verktyg för att förstå varför anställda väljer att lämna sin arbetsplats. Vi har varit i kontakt med myndigheterna där Försvarsförbundets medlemmar arbetar, för att undersöka deras interna rutiner och hur medlemmarnas feedback samlas in och används.

• Att bygga engagemang och trygghet i föreningsstyrelsen
    Vi har pratat med Per Gunnarsson, ordförande i förening 76, om hur man bygger och upprätthåller engagemang och trygghet i en föreningsstyrelse. För honom är det avgörande att skapa en positiv atmosfär där alla medlemmar känner sig delaktiga och uppskattade. Genom att låta medlemmarna arbeta med frågor de brinner för, och säkerställa kontinuerlig kompetensutveckling, kan motivationen hållas vid liv.