Må och prestera bättre på jobbet – genom att vara snäll

Snällhet Toppbild.

När vi är snälla mot varandra både mår och presterar vi bättre. Ändå är vi det inte alltid. Försvarbart har pratat med läkaren, föreläsaren och författaren Stefan Einhorn vad snällhet egentligen är, vad som ibland hindrar oss och varför vi borde jobba systematiskt med snällhet.

”Det är tanken som räknas”, brukar det heta. Stefan Einhorn håller inte med. För den som vill vara snäll är det tvärtom handlingen som räknas, menar han. Motiven bakom den är av mindre betydelse.
– Människor är alltid egoister. Vad vi än gör så finns det en egoistisk komponent i det hela. Man kan vilja bli omtyckt, man vill kanske ha gentjänster eller få den där kicken av att göra goda gärningar. Vi har alla våra egoistiska motiv, med det viktiga är att man gör snälla handlingar.

Bland mycket annat har läkaren Stefan Einhorn skrivit en bok om just konsten att vara snäll. Han föreläser också sedan ett antal år i samma ämne. Han definierar snällhet som viljan att göra gott omsatt i handling. Det kan låta enkelt, men är det långt ifrån alltid i praktiken.
– Ibland kräver det mod och integritet. Ibland måste man ta tuffa och obekväma beslut. Ibland måste man ta impopulära beslut. Det krävs ett mått av omdöme för att inte säga klokhet, för det finns inte alltid självklara alternativ.

Att göra människor till lags innebär inte nödvändigtvis att man är snäll. En handling som den som utför den är övertygad om är rätt och riktig kanske inte alltid tas emot positivt eller uppfattas som snäll i stunden.
– Det är lätt att ta snälla beslut när alla människor jublar, beundrar en och klappar en på axeln. Men det är mycket svårare att ta snälla beslut som kräver att man får människor emot sig. Och ibland krävs det att man gör något som inte alla människor tycker är bra om man vill vara snäll.

De flesta av oss har nog i vår uppfostran fått lära oss man ska vara snäll av etiska och moraliska skäl. Men det finns även utöver detta goda anledningar för den enskilde att vara snäll
– Människor mår bra av att vara snälla och människor mår bra av att bli snällt bemötta. Det är visat att vi aktiverar ett belöningscentrum i hjärnan när vi gör goda gärningar. Vi tjänar på att vara snälla, på individnivå. Och sen är det också så att människor som blir snällt bemötta har en tendens att bli snällare mot andra människor.

Dessutom finns det positiva effekter av snällhet även på organisationsnivå.
– Studier visar att människor som blir väl behandlade också presterar bättre. Det finns en amerikansk studie där man visade att företag där människor ser varandra och uppmuntrar varandra gjorde tre gånger högre vinst än företag där man inte behandlar varandra med samma respekt. Det finns andra studier som pekar på samma sak. En definitiv vinst av att vara en snäll organisation är att man presterar bättre, helt enkelt.

Omvänt ser Stefan Einhorn inga potentiella nackdelar med snällheten.
– När man är snäll på ett omdömesgillt sätt finns det egentligen bara fördelar. Men människor tror ibland att snällhet innebär att man är mesig eller töntig eller lite dum i huvudet. Och då finns det ju nackdelar. Det kallar jag falsk snällhet.

Falsk snällhet kan innebära att fatta korkade eller felaktiga beslut mot bättre vetande för att man vill väl, en slags missriktad välvilja.
– Man kan också segla under falsk flagg och låtsas vara snäll. I verkligheten så är man kanske passivt aggressiv eller ger den andra tjuvnyp. Det finns alla möjliga varianter på falsk snällhet.

Men om det nu inte finns nackdelar, varför är då människor inte snälla mot varandra hela tiden?
Därför att det finns motkrafter som hindrar oss, menar Stefan Einhorn. Fördomar, ilska eller feghet är sådana exempel.
– Det finns många olika anledningar till att vi inte alltid är snälla och det gäller att identifiera dem. Om vi inte gör det så blir vi hjälplösa offer för dem, men om vi förstår att de finns så har vi möjlighet att ändra dem.

En bristande empatisk förmåga, det som ibland kallas emotionell intelligens eller EQ, kan vara ett annat hinder för snällhet. Den så kallade gyllene regeln som går ut på att behandla andra som man själv vill bli behandlad skriver Stefan Einhorn inte under på.
– Man måste förstå sig på andra människor för att kunna vara snäll. Du har kanske andra behov än vad jag har. Om jag behandlar min omvärld som jag skulle vilja bli behandlad skulle det bli fel gång efter gång. Det är viktigt att behandla människor som de behöver bli behandlade. Det är en mycket större utmaning och det är det som är empati, att förstå andra människors inre värld.
För att kunna vara riktigt snäll behövs därför hög emotionell intelligens.
– Man kan vara ganska snäll även utan empatisk förmåga. Men den där sista biten förstår man sig inte på om man inte har en bra empatisk förmåga.

Alla har vi ett ansvar för att göra goda, snälla handlingar. Men på en arbetsplats har chefen ett extra stort ansvar, menar Stefan Einhorn. Den som har auktoritetspositionen har också större möjligheter att påverka sin omgivning och skapa en positiv spiral av goda handlingar.
– Ledaren och chefen har ju större makt. Därmed vilar en större börda på chefens axlar, helt enkelt. Det är allas uppgift att vara snälla, men man kan inte bortse ifrån att cheferna har större möjligheter både att bygga upp och att förstöra.

Kan även kritik vara ett uttryck för snällhet så länge den är befogad och hjälper en medarbetare eller kollega?
– Absolut. Människor som inte vet om sina brister har ingen möjlighet att växa och utvecklas. Kritik ger en möjlighet att växa. Men det är viktigt att komma ihåg att kritik ger man alltid i kärlek, medkänsla eller omtanke. Om man är sur eller är irriterad på någon eller vill hämnas och ger kritik av den anledningen då är man verkligen fel ute. Man ska bara ge kritik om man vill den andre väl.

Att vara snäll på jobbet kan annars många gånger handla om vardagliga saker kollegor emellan. 
– Snällhet kan man manifestera på massor med sätt. Varje dag erbjuder möjligheter att vara snäll. Det kan handla om att hämta en kopp kaffe till en kollega. Det kan handla om att åka hem till en kollega som är ledsen. Det kan handla om att ta med sig en tårta till jobbet. Det kan handla om att ge beröm och uppmuntra när människor gör bra saker. Det finns massor med möjligheter att vara snäll om man bara har ögonen öppna.

Stefan Einhorn menar att arbetsplatser systematiskt borde jobba med att få in mer snällhet på jobbet.
– Istället för att ta in konsulter för att effektivisera verksamheten så kan man ju se till att man sprider budskapet att det här är en snäll arbetsplats. Då kommer människor att prestera bättre och då behöver man inte ta in konsulterna. Man sparar in den kostnaden och får samma effekter.

Snällhet enligt Stefan Einhorn

Snällhet är…
viljan att göra gott omsatt i handling
att våga ta tuffa beslut när det är det rätta, vilket kräver mod, integritet och omdöme

Snällhet är inte…
att vara till lags och fatta populära beslut
att skänka en snäll tanke, det är handlingen som räknas

Sju vanliga motkrafter som hindrar oss från att vara snälla

- Fördomar 
Gör att vi ser det som egentligen är subjektivt som absolut sanning.

- Oförmåga att tänka självständigt
Vi tänker och agerar ofta som andra istället för att stå upp för det vi vet är rätt och riktigt.

- Irrationella rädslor

- Ilska och aggression

- ”Nånannanismen”
En form av feghet där man inte tar ansvar för problem omkring en.

- Offermentalitet

- Prestigetänkande

Om experten
Stefan Einhorn är läkare, professor och ordförande för Centrum för social hållbarhet vid Karolinska Institutet. Han har bland annat skrivit boken ”Konsten att vara snäll”, ett ämne han också föreläser om. Hans senaste bok är  ”Handbok i (miss)lyckat föräldraskap” tillsammans med sonen Michael Einhorn.