Sjukdom
Vad gäller om du drabbas av en arbetsskada? Hur funkar sjuklön, sjukanmälan och sjukintyg? Vi hjälper dig.
Arbetsskada
En arbetsskada är en sjukdom eller skada som du drabbats av på ditt arbete. Både fysiska och psykiska besvär som orsakats av ditt arbete kan klassas som arbetsskada.
Sjukanmälan och sjukintyg
Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom ska du anmäla det till din arbetsgivare. I normalfall ska arbetsgivaren, efter sju dagars frånvaro, ha ett läkarintyg från dig. Din arbetsgivare ska betala din sjuklön de första 14 dagarna. Dagarna därefter ersätter Försäkringskassan, i vissa fall tillsammans med arbetsgivaren.
Läs mer om sjukanmälan och sjukintyg
Rehabilitering och återgående i arbete
Både du och din arbetsgivare har ansvar och skyldighet att hjälpa dig att återgå i arbete efter din sjukdomstid.
Sjukdom i samband med semester
Om du blir sjuk i samband med din semester har du rätt att sjukanmäla dig och avbryta semestern.
Vid vård av sjukt barn
Om ditt barn är sjukt och du är hemma från jobbet för att ta hand om barnet har du rätt till ersättning från Försäkringskassan.
Informationen på denna sidan är generell och varje situation är unik. Behöver du råd och hjälp kontakta dina förtroendevalda i din förening eller på din arbetsplats - så hjälper de dig vidare. Kontaktuppgifter hittar du på "mitt medlemskap".