Facklig enighet i en tid av förändring

Försvarbart nr 3 2024

Sommaren har passerat och snart pryds naturen av höstens färger. Jag hoppas att ni alla har fått den återhämtning ni förtjänar och känner er redo för de utmaningar som väntar. I dessa tider måste vi vara vaksamma på riskerna för ökad arbetsstress och otydliga förväntningar. Ingen ska behöva kompromissa med sin hälsa för att möta högt ställda krav. Det är viktigt att ni har balans mellan arbete och fritid.

I skrivande stund är jag på väg till Karlstad för att träffa Plikt- och prövningsverket och ser fram emot möten med våra medlemmar och ledningen. Att besöka myndigheter där våra medlemmar arbetar är en central del av mitt uppdrag. Det ger insikter som gör att vi bättre kan driva våra frågor mot politiken.

Den 1 oktober tillträder en ny överbefälhavare inom Försvarsmakten. Det är viktigt att vi etablerar en bra och konstruktiv dialog för att lägga fram Försvarsförbundets mest prioriterade frågor. Vi måste säkerställa att våra medlemmar har de bästa förutsättningarna och att deras arbetsvillkor stärks i takt med den ökande arbetsbelastningen.

Försvarsförbundet växer vilket vi är glada för, men samtidigt är det oroande att allt fler arbetstagare står utanför fackliga organisationer, en utveckling som speglar den ökade individualiseringen i samhället de senaste decennierna. Idén om att "man klarar sig bäst själv" har rotat sig, särskilt bland de yngre generationerna. Utvecklingen riskerar att undergräva den svenska modellen, som bygger på starka fackförbund och rättvisa arbetsvillkor.

Vi lever i en tid där solidaritet är viktigare än någonsin. Genom att organisera oss och engagera oss i våra lokala föreningar kan vi möta de utmaningar som ligger framför oss.

Med vänliga hälsningar,

Caroline Nilsson