Sveriges medlemskap i Nato - nya möjligheter för internationellt samarbete

Försvarbart nr 2 2024

I en värld som präglas av snabba förändringar och ökad osäkerhet känns det bra att vi äntligen blivit fullvärdiga medlemmar i Nato. Något som även våra nordiska vänner välkomnar och gläds åt. Det visades tydligt på den nordiska konferens som Folk & Försvar anordnade i Linköping i mitten av maj. Med vårt Nato-medlemskap öppnas nya möjligheter för internationellt samarbete, men det innebär också att vi måste se till att alla avtal och överenskommelser är noggrant
utformade.

Det har snart gått ett år sedan jag fick den stora äran att bli Försvarsförbundets nya förbundsordförande. Jag är så otroligt stolt och glad över möjligheten att få företräda er! Det har varit ett intressant år och jag ser fram mot de kommande åren. Det finns så mycket mer jag vill åstadkomma tillsammans med er och styrelsen.

Under året som har gått har Försvarsförbundet träffat Försvarsministern och samtalat om vad vi tycker är viktigt för våra medlemmar inom de försvarsnära myndigheterna. Vi har även haft flera produktiva möten med ÖB. Vi delar samma vision om hur vi kan göra Försvarsmakten till en ännu mer attraktiv arbetsplats och jag ser fram emot fortsatta diskussioner med våra andra myndigheter, inklusive ett kommande möte med Plikt- och prövningsverkets generaldirektör Christina Malm.

Jag vill avsluta med att rikta ett stort tack till var och en av er för era insatser, oavsett hur stora eller små. Tillsammans fortsätter vi att bygga broar mellan våra myndigheter. Tack för allt ni gör, och låt oss fortsätta att växa och stärkas tillsammans.

Önskar er en glad sommar och en välförtjänt semester!

Caroline Nilsson
Försvarsförbundet